Αναζήτηση

Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

Νέο ευρωπαϊκό σχέδιο: Ποια αυτοκίνητα και φορτηγά θα πρέπει να ελέγχονται κάθε χρόνο

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά τα παλαιότερα αυτοκίνητα να υποβάλλονται συχνότερα σε τεχνικούς ελέγχους. Ωστόσο, για να τεθεί σε ισχύ αυτή η πρόταση, απαιτείται η έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.



Με το νέο αυτό μέτρο, η Επιτροπή στοχεύει στη μείωση των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα.


Σύμφωνα με την οδηγία που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνεται η καθιέρωση υποχρεωτικού ετήσιου ελέγχου για τα αυτοκίνητα που έχουν ηλικία άνω των δέκα ετών.


Όπως ισχυρίζεται, το μέτρο αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων. Η πρόβλεψη της Επιτροπής είναι ότι η εφαρμογή ετήσιων τεχνικών ελέγχων σε αυτοκίνητα και φορτηγά θα μπορούσε να μειώσει τους θανάτους και τους τραυματισμούς στους δρόμους κατά 1%.


Ευρωπαϊκή Επιτροπή: «Η επιθεώρηση μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά»

Τα παλαιότερα οχήματα είναι πιο επιρρεπή σε βλάβες. Μελέτες δείχνουν ότι εμπλέκονται συχνότερα σε ατυχήματα και εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά εκπομπών ρύπων. Όπως σημειώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα ευθύνονται για τη συντριπτική πλειονότητα των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων – ακόμη κι αν τα τεχνικά ελαττώματα ευθύνονται μόνο για ένα σχετικά μικρό ποσοστό των αιτιών – ο ετήσιος έλεγχος των παλαιότερων αυτοκινήτων μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά». Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια.


Τζιτζικώστας: Ένα μεγάλο βήμα για ασφαλέστερους δρόμους

Ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, χαρακτήρισε την πρόταση «ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για ασφαλέστερους δρόμους και καθαρότερο αέρα». Όπως επεσήμανε η Επιτροπή, στόχος των νέων κανόνων είναι και ο εντοπισμός οχημάτων με υψηλές εκπομπές ρύπων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με παραποιημένα συστήματα. Παράλληλα, σχεδιάζονται ειδικοί τεχνικοί έλεγχοι και για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.


Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με την εμπειρία του λεγόμενου σκανδάλου Dieselgate, που αποκαλύφθηκε το 2015. Κατόπιν έρευνας των αρχών των ΗΠΑ, η Volkswagen παραδέχθηκε τότε ότι είχε εγκαταστήσει λογισμικό σε εκατομμύρια οχήματα, το οποίο μείωνε τεχνητά τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου μόνο κατά τη διάρκεια των δοκιμών, όχι όμως στην πραγματική οδική κυκλοφορία. Ως αποτέλεσμα, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της VW αντιμετωπίζει κατηγορίες για απάτη και χειραγώγηση της αγοράς.


Αντιδράσεις από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Ο ευρωβουλευτής του CDU και ειδικός σε θέματα μεταφορών, Jens Gieseke, δήλωσε ότι η αναθεώρηση των ευρωπαϊκών απαιτήσεων ελέγχου είναι «κατ’ αρχήν θετική». Ωστόσο, απέρριψε την πρόταση για υποχρεωτικό ετήσιο έλεγχο στα παλαιότερα οχήματα, επικαλούμενος το αυξημένο κόστος για τους οδηγούς. Όπως δήλωσε, το υφιστάμενο σύστημα είναι «επαρκές ακόμη και για τα παλαιότερα αυτοκίνητα».


Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών της Γερμανίας, ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στη χώρα είναι 10,6 έτη. Με βάση αυτήν την εκτίμηση, περίπου το 46% των αυτοκινήτων στη Γερμανία θα επηρεαστεί από τις νέες προτάσεις της ΕΕ.


Στη Γερμανία, τα οχήματα πρέπει γενικά να υποβάλλονται σε τεχνικό έλεγχο κάθε δύο χρόνια, ανεξαρτήτως ηλικίας. Τα καινούργια αυτοκίνητα περνούν τον πρώτο τους έλεγχο μετά από 36 μήνες. Όσοι δεν τηρούν τις προθεσμίες και δεν αποκτούν έγκαιρα το αυτοκόλλητο TÜV ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόστιμα, αν ελεγχθούν. Σε πολλές χώρες της ΕΕ, πάντως, ήδη ισχύει ετήσιος τεχνικός έλεγχος για τα παλαιότερα οχήματα.


Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου