Αυτά γράφουν τα Τουρκικά σχολικά βιβλία για την Ελληνική επανάσταση-του-1821
Το κείμενο που ακολουθεί είναι μετάφραση του τουρκικού σχολικού εγχειριδίου (Emin Oktay, Tarih, Lise: III, εκδ. 1988, σσ. 237-240) και καταδεικνύει τον τρόπο που διδάσκονται οι γείτονες την κοινή μας Ιστορία.
Τα σχολια και οι υποσημειωσεις ειναι των συγγραφεων Κατσουλακου Θ.,Τσαντινη Κ
Το κειμενο που ακολουθει ειναι μεταφραση του τουρκικου σχολικου εγχειριδιου (Emin Oktay, Tarih, Lise: III, εκδ. 1988, σσ. 237-240) και καταδεικνυει τον τροπο που διδασκονται οι γειτονες την κοινη μας Ιστορια.
Διαφήμιση
Τα σχολια και οι υποσημειωσεις ειναι των συγγραφεων Κατσουλακου Θ.,Τσαντινη Κ. απο το βιβλιο τους “Προβληματα Ιστοριογραφιας στα Σχολικα Εγχειριδια των Βαλκανικων Κρατων. Επανασταση του΄21, Βαλκανικοι Πολεμοι. εκδ. Εκκρεμες”.
Η αριθμηση μεσα στο κειμενο παραπεμπει σε αντιστοιχο σχολιασμο απο τους ερευνητες παρακατω.
ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΦΕΙ:
Οι Έλληνες1, οι οποιοι ειχαν περισσοτερα προνομια2 απ’ ολους τους χριστιανικους λαους που τελουσαν υπο οθωμανικη κυριαρχια, ζουσαν κυριως στην Ελλαδα3, στην Πελοποννησο, στα νησια του Αιγαιου, στη Δυτικη Μικρασια και στα παραλια της Προποντιδας και του Ευξεινου Ποντου, οπου ηταν εγκαταστημενοι σε πολεις και κωμοπολεις και ασχολουνταν με τις τεχνες και το εμποριο και ιδιαιτερα με τη ναυτιλια.
Οι Έλληνες ειχαν υποταχτει οριστικα στο οθωμανικο κρατος επι Μωαμεθ του Πορθητη4. Ειχαν παραχωρηθει τοτε και σ’ αυτους, οπως και στους αλλους χριστιανους, ελευθεριες ως προς τα θεματα θρησκειας και γλωσσας. Στην Πελοποννησο μαλιστα και στα νησια του Αιγαιου οι Έλληνες ζουσαν σχεδον αυτονομοι5. Οι Οθωμανοι θεωρουσαν ανωτερους τους Έλληνες απο τους αλλους χριστιανους και τους διοριζαν σε ορισμενες θεσεις και ιδιαιτερα σε θεσεις διερμηνεων6. Ορισμενοι μαλιστα Έλληνες αρχοντες απο το Φαναρι της Κωνσταντινουπολεως προωθουνταν σε θεσεις ηγεμονων της Βλαχιας και της Μολδαβιας7.
Στα χρονια της Γαλλικης Επαναστασης τα ελληνικα πλοια υπο τουρκικη σημαια κυκλοφορουσαν ελευθερα παντου και μονοπωλησαν το εμποριο της Μεσογειου11. Έτσι πλουτισαν παρα πολλοι Έλληνες που ζουσαν σε μεγαλες πολεις της Ευρωπης (οπως η Μασσαλια, η Τεργεστη, η Οδησσος) και ιδρυσαν στην Ελλαδα παρα πολλα σχολεια και διεδωσαν σ’ ολους τους Έλληνες τις ιδεες της εθνικης ελευθεριας και ανεξαρτησιας. Τις ιδεες τις ενισχυσε η Γαλλικη Επανασταση.
Τελος οι Έλληνες ιδρυσαν μια μυστικη οργανωση που στοχευε στην αποκτηση της ανεξαρτησιας τους και ονομαζοταν Εθνικη Εταιρεια12. Η Εθνικη Εταιρεια ιδρυθηκε αρχικα το 1814 στην Οδησσο απο τρια ατομα (δυο Έλληνες και ενα Βουλγαρο)13. Ουσιαστικος στοχος της ηταν η επανιδρυση της αρχαιας Βυζαντινης Αυτοκρατοριας14. Ο πατριαρχης Κωνσταντινουπολεως και ο τσαρος της Ρωσιας ηταν πληροφορημενοι σχετικα με την ιδρυση της Εταιρειας.
Η Εθνικη Εταιρεια ενδυναμωθηκε σε μικρο χρονικο διαστημα και ιδρυσε παρα πολλα παραρτηματα στην Κωνσταντινουπολη και την Ελλαδα. Οι κυριοτεροι ευποροι και φωτισμενοι Έλληνες εγιναν μελη της, αναμεσα τους και ο πατριαρχης Κωνσταντινουπολεως15. Αρχηγος της ηταν ο Αλεξανδρος Υψηλαντης, γιος του πρωην ηγεμονα της Βλαχιας και υπασπιστης του τσαρου. Χαρη στις ενεργειες της Εθνικης Εταιρειας οι Έλληνες ειχαν προετοιμαστει πληρως για να επαναστατησουν.
Δεν αφηνε ομως περιθωριο για να ξεσπασει η επανασταση ο Αλη πασας16, βαλης των Ιωαννινων, που ηταν γνωστης ολων των δραστηριοτητων της Εταιρειας. Όταν παντως ο Αλη πασας εκανε τη δικη του επανασταση εναντιον του σουλτανου, οι Έλληνες επωφεληθηκαν: ενω οι οθωμανικες δυναμεις ηταν απασχολημενες μ’ αυτον, η Εθνικη Εταιρεια αποφασισε να ξεσπασει η επανασταση.
2 Το θεμα των προνομιων ειναι αρκετα σκοτεινο ως προς την εκταση και την εφαρμογη σε διαφορες περιοχες της τουρκοκρατουμενης Ελλαδας. Βασικο στοιχειο για την εκχωρηση τους υπηρξε η ειδικη μνεια στο Κορανι για τους λαους της Βιβλου, χριστιανους και εβραιους. Εδω λαμβανονται με την ευρεια εννοια, της παραχωρησεως δηλαδη ελευθεριας σχετικα με τη θρησκεια, τη γλωσσα, την κοινοτικη διοικηση και αλλα, που ποικιλλαν κατα τον τροπο παροχης, το χρονο και τον τροπο εφαρμογης. Η πολιτικη των προνομιων χρησιμοποιηθηκε απο τους Τουρκους για να ενισχυθει το ανθενωτικο πνευμα των Ορθοδοξων. Στο κειμενο, παντως, εμμεσα τονιζεται η «αχαριστια» των Ελληνων, οι οποιοι, μολονοτι ειχαν περισσοτερα προνομια, επηρεασμενοι απο τους ξενους, επαναστατησαν.
3 Εννοει τη Στερεα Ελλαδα.
4 Βλεπε 15η παρατηρηση του βουλγαρικου κειμενου.
5 Προφανως υπονοουνται τα προνομια και οι οικονομικες διευκολυνσεις (αχτναμεδες) που χορηγηθηκαν σε ορισμενες περιοχες, οπως τα νησια (Χιος, Κυκλαδες), η Ήπειρος (Γιαννενα, Ζαγοροχωρια), η Μακεδονια (Μαντεμοχωρια), που παραλληλα εξασφαλιζαν και τα συμφεροντα της Οθωμανικης Αυτοκρατοριας. Γ. Κοντογεωργη, 1983, σ. 15. Αντιθετα η Πελοποννησος δεν εχει προνομιακο καθεστως και αρχικα παραχωρειται σε Τουρκους τιμαριωτες (βλ. Ι.Ε.Ε., ΙΑ΄, σ. 207). Τον 18ο αι. μεγαλες εκτασεις κατεχουν Τουρκοι ιδιωτες στο Ναυπλιο, Μεθωνη, Κορωνη (Ι.Ε.Ε. σ. 210), ενω ολη η Πελοποννησος διαιρειται σε 24 βιλαετια, Μ.Β. Σακελλαριου, Η Πελοποννησος κατα την δευτεραν Τουρκοκρατιαν 1715-1821, ανατυπωση, Αθηνα 1978, σ. 99. Διοικειται απο το «μορα-βαλεση» ως πασαλικι με κεντρο την Τριπολιτσα. Ιδιοτυπη εξαιρεση αποτελει μονο η Μανη, που υπαγεται στη δικαιοδοσια του Καπουδαν πασα και αυτοδιοικειται απο ντοπιο καπετανο, τον «μανιατ-μπεη» (1776-1821), Π. Καλοναρου, Μανη, εδ. Π. Πατσιλινακος, Αθηνα 1981, σ. 57.
7 Η ευνοϊκη μεταχειριση των Φαναριωτων απο το σουλτανο παρουσιαζεται ως αποτελεσμα της εκτιμησης και της ειδικης μεταχειρισης που ειχαν οι Έλληνες απο την Υψηλη Πυλη. Άρα το συμπερασμα για το μαθητη ειναι ευλογα η αχαριστια των Ελληνων προς τον «ευεργετη» τους σουλτανο. Αποσιωπαται τελειως η αδηριτη αναγκαιοτητα που επεβαλε τους Φαναριωτες στην τουρκικη διοικηση ως Μεγαλους Διερμηνεις και ως ηγεμονες στις Παραδουναβιες ηγεμονιες (1709-1821). Η αναγκη επικοινωνιας με τις χωρες της Δυσης (συνθηκες-διομολογησεις) κατεστησε απαραιτητη την παρουσια των γλωσσομαθων Φαναριωτων, μια και το Κορανι απαγορευε την εκμαθηση γλωσσων των απιστων.
8 Οι απελευθερωτικοι αγωνες των Ελληνων θεωρουνται κινηματα που προηλθαν αποκλειστικα και μονο απο την επαφη των Ελληνων με τη Ρωσια. Αγνοουνται ολα τα επαναστατικα κινηματα πριν απο τον Μεγαλο Πετρο. Τον 15ο αι. κατα τον τουρκοβενετικο πολεμο επαναστατει η Πελοποννησος. Τον 16ο αι. η Ήπειρος και η Πελοποννησος, παραμονες της ναυμαχιας της Ναυπακτου (1571). Απο το 1600 εως το 1611 ο επισκοπος Διονυσιος Τρικκης, ο «Σκυλοσοφος», ξεσηκωνει τη Θεσσαλια και την Ήπειρο.
9 Ειναι η εποχη που ο Μεγαλος Πετρος αναπροσαρμοζει την εξωτερικη πολιτικη της Ρωσιας, αναζητωντας παραθυρο στο Νοτο, και καλει τους Έλληνες «εις το ασκερι του και εις το μεγαλο φλαμπουρο του». Απο τοτε διαμορφωνεται η πεποιθηση οτι η απελευθερωση των Ελληνων θα ερθει απο το ξανθο γενος του Βορρα, και αρχιζουν να διαδιδονται οι προφητειες του Αγαθαγγελου, Κ.Ν. Σαθα, Τουρκοκρατουμενη Ελλας, Αθηνησι 1869, σ. 213.
10 Προκειται για τα Ορλωφικα κατα τη διαρκεια του Α΄ επι Μεγαλης Αικατερινης Ρωσοτουρκικου πολεμου (1767-1774), που κλεινει με τη Συνθηκη του Κιουτσουκ-Καϊναρτζη, Τ. Αθ. Γριτσοπουλου, Τα Ορλωφικα, εν Αθηναις 1967.
11 Τονιζεται ιδιαιτερα το γεγονος οτι χαρη στη ρωσικη σημαια κυκλοφορουσαν ελευθερα τα ελληνικα πλοια. Η εμπορικη και ναυτιλιακη αναπτυξη των Ελληνων οφειλεται φυσικα και στη γενικοτερη οικονομικη και πολιτικη συγκυρια στη Μεσογειο. Επισημαινουμε ενδεικτικα ορισμενα γεγονοτα: την παρακμη της Βενετιας, τη ναυτολογηση Ελληνων απο την Οθωμανικη Αυτοκρατορια, τις ελληνικες παροικιες, την αδρανεια του εμπορικου αγγλογαλλικου στολου λογω των πολεμων, την πληρη αδιαφορια των οθωμανικου στρατιωτικου κρατους για το θαλασσινο εμποριο. Ασφαλως σπουδαιο ρολο επαιξε και η ναυτικη παραδοση των Ελληνων. Με ιδιαιτερη συμφωνια (1783), που ουσιαστικα ηρθε ως επεξηγηση των ασαφειων της προηγουμενης συνθηκης (1774), τα ελληνικα πλοια με ρωσικη σημαια απεκτησαν το δικαιωμα ελευθερης ναυσιπλοΐας στα Στενα.
13 Προφανως το σλαβοκαταληκτο ονομα του Γιαννιωτη εμπορου Αθανασιου Τσακαλωφ οδηγησε τον Τουρκο συγγραφεα να εκλαβει ως Βουλγαρο τον πιο μορφωμενο Έλληνα απο τους ιδρυτες της Φιλικης Εταιρειας, του οποιου ουδεποτε αμφισβητηθηκε η ελληνικοτητα. Ο Τσακαλωφ ειναι γιος του Γιαννιωτη εμπορου Ιωαννη Τσακαλογλου, που μετοικησε στη Μοσχα για εμπορικους λογους και αλλαξε το ονομα του απο Τσακαλογλου στο «ρωσοπρεπες» Τσακαλωφ, κατα τη συνηθεια της εποχης.
14 Ο στοχος της Φιλικης δεν ειναι σαφης. Συμφωνα με την προκηρυξη της «η Εταιρεια συνισταται απο καθ’ αυτο Έλληνας φιλοπατριδας και ονομαζεται Εταιρεια των Φιλικων. Ο σκοπος των μελων αυτης ειναι η καλυτερευση του Έθνους και, αν ο Θεος το συγχωρεσει, η ελευθερια του» (απο κειμενο της Φιλικης στα κρατικα αρχεια της Ρουμανιας, που δημοσιευτηκε στα Ντοκουμεντα για την ιστορια της Ρουμανιας, τ. Δ΄ σσ. 32-39, βλ. Η Επανασταση του ’21. ΚΜΕ σ. 76). Η ελληνικη αποψη ειναι οτι μοναδικος «σκοπος της Φιλικης ηταν η απελευθερωση της πατριδας και περα απο αυτο δεν υπαρχουν μαρτυριες οτι αποφασιστηκε οτιδηποτε αλλο, π.χ. ποιο θα ηταν το καθεστως της ανεξαρτητης Ελλαδας βασιλεια η αβασιλευτη δημοκρατια» (Ι.Ε.Ε., τ. ΙΑ΄, σ. 425).
15 Νεοτερες ερευνες πιστοποιουν τη σχεση του πατριαρχη Γρηγοριου Ε΄ με τους Φιλικους, Θ. Ζωρα, Ο απαγχονισμος του πατριαρχη Γρηγοριου του Ε΄ εις εκθεσιν του Ολλανδου επιτετραμμενου Κωνσταντινουπολεως, Παρνασσος ΙΒ (1976), 127-138. Αντιθετα ο τσαρος, που αρχικα αγνοει την υπαρξη της Εταιρειας, θα αντιταχθει στα σχεδια του Υψηλαντη και των Φιλικων, οπως μαρτυρει ο Καποδιστριας, απαντωντας σε επιστολη Έλληνα της Οδησσου, Βλ. Μεντελσον-Μπαρτολδυ, σ. 52.
Διαφήμιση
16 Πραγματι απο τους βασικους λογους που επεβαλαν την επισπευση της Επαναστασης ηταν η εμπλοκη της Πυλης σε πολεμο με τον Αλη πασα. Αλλα ο Αλης ηταν εκεινος που περιμενε εναγωνιως την εναρξη της Ελληνικης Επαναστασης, οπως μαρτυρει και το αλβανικο εγχειριδιο (σ. 162), το οποιο αναφερει οτι ο Αλης βοηθησε τη Φιλικη Εταιρεια και ανυπομονουσε να ξεσπασει η Ελληνικη Επανασταση στο Μωρια, οσο το δυνατον γρηγοροτερα. Όταν την Άνοιξη του 1820 η Πυλη τον καταδικασε σε θανατο, στηριξε τις ελπιδες του στους σαραντα χιλιαδες στρατιωτες του· Ήλπιζε μαλιστα οτι ο σουλτανος θα ζητουσε να συμβιβαστει μαζι του.
xaftas.com
Το κείμενο που ακολουθεί είναι μετάφραση του τουρκικού σχολικού εγχειριδίου (Emin Oktay, Tarih, Lise: III, εκδ. 1988, σσ. 237-240) και καταδεικνύει τον τρόπο που διδάσκονται οι γείτονες την κοινή μας Ιστορία.
Τα σχολια και οι υποσημειωσεις ειναι των συγγραφεων Κατσουλακου Θ.,Τσαντινη Κ
Το κειμενο που ακολουθει ειναι μεταφραση του τουρκικου σχολικου εγχειριδιου (Emin Oktay, Tarih, Lise: III, εκδ. 1988, σσ. 237-240) και καταδεικνυει τον τροπο που διδασκονται οι γειτονες την κοινη μας Ιστορια.
Διαφήμιση
Η αριθμηση μεσα στο κειμενο παραπεμπει σε αντιστοιχο σχολιασμο απο τους ερευνητες παρακατω.
ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΦΕΙ:
Οι Έλληνες1, οι οποιοι ειχαν περισσοτερα προνομια2 απ’ ολους τους χριστιανικους λαους που τελουσαν υπο οθωμανικη κυριαρχια, ζουσαν κυριως στην Ελλαδα3, στην Πελοποννησο, στα νησια του Αιγαιου, στη Δυτικη Μικρασια και στα παραλια της Προποντιδας και του Ευξεινου Ποντου, οπου ηταν εγκαταστημενοι σε πολεις και κωμοπολεις και ασχολουνταν με τις τεχνες και το εμποριο και ιδιαιτερα με τη ναυτιλια.
Οι Έλληνες ειχαν υποταχτει οριστικα στο οθωμανικο κρατος επι Μωαμεθ του Πορθητη4. Ειχαν παραχωρηθει τοτε και σ’ αυτους, οπως και στους αλλους χριστιανους, ελευθεριες ως προς τα θεματα θρησκειας και γλωσσας. Στην Πελοποννησο μαλιστα και στα νησια του Αιγαιου οι Έλληνες ζουσαν σχεδον αυτονομοι5. Οι Οθωμανοι θεωρουσαν ανωτερους τους Έλληνες απο τους αλλους χριστιανους και τους διοριζαν σε ορισμενες θεσεις και ιδιαιτερα σε θεσεις διερμηνεων6. Ορισμενοι μαλιστα Έλληνες αρχοντες απο το Φαναρι της Κωνσταντινουπολεως προωθουνταν σε θεσεις ηγεμονων της Βλαχιας και της Μολδαβιας7.
Νίκησε την ΚΡΙΣΗ.....Γίνε Αεροσυνοδός , μόνο σε 2 μήνες και διεκδίκησε μία θέση εργασίας σε ΟΛΕΣ τις Αεροπορικές Εταιρίες του Κόσμου
Σε σχεση με τους αλλους χριστιανικους λαους οι Έλληνες ηταν πιο ευποροι και πιο φωτισμενοι. Οι σχεσεις που ειχαν αναπτυξει με τη Ρωσια κατα τον 18ο αιωνα συντελεσαν στη διαδοση εθνικοαπελευθερωτικων ιδεων μεταξυ τους8. Στην πραγματικοτητα οι Ρωσοι ηδη απο την εποχη του Μεγαλου Πετρου9 ξεσηκωναν τους Έλληνες σε καθε ευκαιρια εναντιον του οθωμανικου κρατους. Όταν στη διαρκεια της εκστρατειας του 1768 ο ρωσικος στολος ειχε καταπλευσει στην Πελοποννησο, οι Έλληνες ειχαν επαναστατησει, αλλα η επανασταση ειχε κατασταλει αμεσως10.
Στα χρονια της Γαλλικης Επαναστασης τα ελληνικα πλοια υπο τουρκικη σημαια κυκλοφορουσαν ελευθερα παντου και μονοπωλησαν το εμποριο της Μεσογειου11. Έτσι πλουτισαν παρα πολλοι Έλληνες που ζουσαν σε μεγαλες πολεις της Ευρωπης (οπως η Μασσαλια, η Τεργεστη, η Οδησσος) και ιδρυσαν στην Ελλαδα παρα πολλα σχολεια και διεδωσαν σ’ ολους τους Έλληνες τις ιδεες της εθνικης ελευθεριας και ανεξαρτησιας. Τις ιδεες τις ενισχυσε η Γαλλικη Επανασταση.
Τελος οι Έλληνες ιδρυσαν μια μυστικη οργανωση που στοχευε στην αποκτηση της ανεξαρτησιας τους και ονομαζοταν Εθνικη Εταιρεια12. Η Εθνικη Εταιρεια ιδρυθηκε αρχικα το 1814 στην Οδησσο απο τρια ατομα (δυο Έλληνες και ενα Βουλγαρο)13. Ουσιαστικος στοχος της ηταν η επανιδρυση της αρχαιας Βυζαντινης Αυτοκρατοριας14. Ο πατριαρχης Κωνσταντινουπολεως και ο τσαρος της Ρωσιας ηταν πληροφορημενοι σχετικα με την ιδρυση της Εταιρειας.
Η Εθνικη Εταιρεια ενδυναμωθηκε σε μικρο χρονικο διαστημα και ιδρυσε παρα πολλα παραρτηματα στην Κωνσταντινουπολη και την Ελλαδα. Οι κυριοτεροι ευποροι και φωτισμενοι Έλληνες εγιναν μελη της, αναμεσα τους και ο πατριαρχης Κωνσταντινουπολεως15. Αρχηγος της ηταν ο Αλεξανδρος Υψηλαντης, γιος του πρωην ηγεμονα της Βλαχιας και υπασπιστης του τσαρου. Χαρη στις ενεργειες της Εθνικης Εταιρειας οι Έλληνες ειχαν προετοιμαστει πληρως για να επαναστατησουν.
Δεν αφηνε ομως περιθωριο για να ξεσπασει η επανασταση ο Αλη πασας16, βαλης των Ιωαννινων, που ηταν γνωστης ολων των δραστηριοτητων της Εταιρειας. Όταν παντως ο Αλη πασας εκανε τη δικη του επανασταση εναντιον του σουλτανου, οι Έλληνες επωφεληθηκαν: ενω οι οθωμανικες δυναμεις ηταν απασχολημενες μ’ αυτον, η Εθνικη Εταιρεια αποφασισε να ξεσπασει η επανασταση.
Alcostopex – ένα αποτελεσματικό προϊόν που απομακρύνει τις τοξίνες από το σώμα και μετριάζει τη λιγούρα για αλκοόλ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ.
1 Χρησιμοποιουνται δυο λεξεις στο τουρκικο κειμενο για την αποδοση του ορου «Έλληνες», “Rum” και “Yunan”. Η πρωτη αποδιδεται γενικα στους Έλληνες της Τουρκοκρατιας: ρωμιους, ραγιαδες, ενω η λεξη Yunan = Ίωνες, χαρακτηριζεται η Ελληνικη Επανασταση και το ελληνικο κρατος. Με τον ορο “Rum” χαρακτηριζεται και σημερις η ελληνικη μειονοτητα της Κωνσταντινουπολεως. Για ενα μεγαλο διαστημα Ρουμελη ονομαζοταν ολοκληρο το ευρωπαϊκο οθωμανικο κρατος (Rum-eli, χωρα των Ρωμαιων, Ρωμιων, Ελληνων, πρβλ. Ρωμυλια). Το αλλο τμημα της Οθωμανικης Αυτοκρατοριας, το ασιατικο, ονομαζοταν Anadolu (Ανατολη).2 Το θεμα των προνομιων ειναι αρκετα σκοτεινο ως προς την εκταση και την εφαρμογη σε διαφορες περιοχες της τουρκοκρατουμενης Ελλαδας. Βασικο στοιχειο για την εκχωρηση τους υπηρξε η ειδικη μνεια στο Κορανι για τους λαους της Βιβλου, χριστιανους και εβραιους. Εδω λαμβανονται με την ευρεια εννοια, της παραχωρησεως δηλαδη ελευθεριας σχετικα με τη θρησκεια, τη γλωσσα, την κοινοτικη διοικηση και αλλα, που ποικιλλαν κατα τον τροπο παροχης, το χρονο και τον τροπο εφαρμογης. Η πολιτικη των προνομιων χρησιμοποιηθηκε απο τους Τουρκους για να ενισχυθει το ανθενωτικο πνευμα των Ορθοδοξων. Στο κειμενο, παντως, εμμεσα τονιζεται η «αχαριστια» των Ελληνων, οι οποιοι, μολονοτι ειχαν περισσοτερα προνομια, επηρεασμενοι απο τους ξενους, επαναστατησαν.
3 Εννοει τη Στερεα Ελλαδα.
4 Βλεπε 15η παρατηρηση του βουλγαρικου κειμενου.
5 Προφανως υπονοουνται τα προνομια και οι οικονομικες διευκολυνσεις (αχτναμεδες) που χορηγηθηκαν σε ορισμενες περιοχες, οπως τα νησια (Χιος, Κυκλαδες), η Ήπειρος (Γιαννενα, Ζαγοροχωρια), η Μακεδονια (Μαντεμοχωρια), που παραλληλα εξασφαλιζαν και τα συμφεροντα της Οθωμανικης Αυτοκρατοριας. Γ. Κοντογεωργη, 1983, σ. 15. Αντιθετα η Πελοποννησος δεν εχει προνομιακο καθεστως και αρχικα παραχωρειται σε Τουρκους τιμαριωτες (βλ. Ι.Ε.Ε., ΙΑ΄, σ. 207). Τον 18ο αι. μεγαλες εκτασεις κατεχουν Τουρκοι ιδιωτες στο Ναυπλιο, Μεθωνη, Κορωνη (Ι.Ε.Ε. σ. 210), ενω ολη η Πελοποννησος διαιρειται σε 24 βιλαετια, Μ.Β. Σακελλαριου, Η Πελοποννησος κατα την δευτεραν Τουρκοκρατιαν 1715-1821, ανατυπωση, Αθηνα 1978, σ. 99. Διοικειται απο το «μορα-βαλεση» ως πασαλικι με κεντρο την Τριπολιτσα. Ιδιοτυπη εξαιρεση αποτελει μονο η Μανη, που υπαγεται στη δικαιοδοσια του Καπουδαν πασα και αυτοδιοικειται απο ντοπιο καπετανο, τον «μανιατ-μπεη» (1776-1821), Π. Καλοναρου, Μανη, εδ. Π. Πατσιλινακος, Αθηνα 1981, σ. 57.
Προσφορές έως 90% στα πιο Hot σημεία της πόλης!(εστιατόρια,ξενοδοχεία,ινστιτούτα αισθητικής,κομμωτήρια κ.π.α)
6 Οι Έλληνες της Κωνσταντινουπολης επανδρωσαν σε μεγαλο βαθμο τον τουρκικο κρατικο μηχανισμο. Ιδιαιτερα διεπρεψαν ως διερμηνεις (δραγουμανοι).
7 Η ευνοϊκη μεταχειριση των Φαναριωτων απο το σουλτανο παρουσιαζεται ως αποτελεσμα της εκτιμησης και της ειδικης μεταχειρισης που ειχαν οι Έλληνες απο την Υψηλη Πυλη. Άρα το συμπερασμα για το μαθητη ειναι ευλογα η αχαριστια των Ελληνων προς τον «ευεργετη» τους σουλτανο. Αποσιωπαται τελειως η αδηριτη αναγκαιοτητα που επεβαλε τους Φαναριωτες στην τουρκικη διοικηση ως Μεγαλους Διερμηνεις και ως ηγεμονες στις Παραδουναβιες ηγεμονιες (1709-1821). Η αναγκη επικοινωνιας με τις χωρες της Δυσης (συνθηκες-διομολογησεις) κατεστησε απαραιτητη την παρουσια των γλωσσομαθων Φαναριωτων, μια και το Κορανι απαγορευε την εκμαθηση γλωσσων των απιστων.
8 Οι απελευθερωτικοι αγωνες των Ελληνων θεωρουνται κινηματα που προηλθαν αποκλειστικα και μονο απο την επαφη των Ελληνων με τη Ρωσια. Αγνοουνται ολα τα επαναστατικα κινηματα πριν απο τον Μεγαλο Πετρο. Τον 15ο αι. κατα τον τουρκοβενετικο πολεμο επαναστατει η Πελοποννησος. Τον 16ο αι. η Ήπειρος και η Πελοποννησος, παραμονες της ναυμαχιας της Ναυπακτου (1571). Απο το 1600 εως το 1611 ο επισκοπος Διονυσιος Τρικκης, ο «Σκυλοσοφος», ξεσηκωνει τη Θεσσαλια και την Ήπειρο.
9 Ειναι η εποχη που ο Μεγαλος Πετρος αναπροσαρμοζει την εξωτερικη πολιτικη της Ρωσιας, αναζητωντας παραθυρο στο Νοτο, και καλει τους Έλληνες «εις το ασκερι του και εις το μεγαλο φλαμπουρο του». Απο τοτε διαμορφωνεται η πεποιθηση οτι η απελευθερωση των Ελληνων θα ερθει απο το ξανθο γενος του Βορρα, και αρχιζουν να διαδιδονται οι προφητειες του Αγαθαγγελου, Κ.Ν. Σαθα, Τουρκοκρατουμενη Ελλας, Αθηνησι 1869, σ. 213.
10 Προκειται για τα Ορλωφικα κατα τη διαρκεια του Α΄ επι Μεγαλης Αικατερινης Ρωσοτουρκικου πολεμου (1767-1774), που κλεινει με τη Συνθηκη του Κιουτσουκ-Καϊναρτζη, Τ. Αθ. Γριτσοπουλου, Τα Ορλωφικα, εν Αθηναις 1967.
11 Τονιζεται ιδιαιτερα το γεγονος οτι χαρη στη ρωσικη σημαια κυκλοφορουσαν ελευθερα τα ελληνικα πλοια. Η εμπορικη και ναυτιλιακη αναπτυξη των Ελληνων οφειλεται φυσικα και στη γενικοτερη οικονομικη και πολιτικη συγκυρια στη Μεσογειο. Επισημαινουμε ενδεικτικα ορισμενα γεγονοτα: την παρακμη της Βενετιας, τη ναυτολογηση Ελληνων απο την Οθωμανικη Αυτοκρατορια, τις ελληνικες παροικιες, την αδρανεια του εμπορικου αγγλογαλλικου στολου λογω των πολεμων, την πληρη αδιαφορια των οθωμανικου στρατιωτικου κρατους για το θαλασσινο εμποριο. Ασφαλως σπουδαιο ρολο επαιξε και η ναυτικη παραδοση των Ελληνων. Με ιδιαιτερη συμφωνια (1783), που ουσιαστικα ηρθε ως επεξηγηση των ασαφειων της προηγουμενης συνθηκης (1774), τα ελληνικα πλοια με ρωσικη σημαια απεκτησαν το δικαιωμα ελευθερης ναυσιπλοΐας στα Στενα.
Αγοράστε Online στις χαμηλότερες τιμές ανδρικά, γυναικεία και παιδικά παπούτσια. Δωρεάν Μεταφορικά - Δωρεάν Αντικαταβολή!
12 Έτσι αποδιδεται η Φιλικη Εταιρεια.
13 Προφανως το σλαβοκαταληκτο ονομα του Γιαννιωτη εμπορου Αθανασιου Τσακαλωφ οδηγησε τον Τουρκο συγγραφεα να εκλαβει ως Βουλγαρο τον πιο μορφωμενο Έλληνα απο τους ιδρυτες της Φιλικης Εταιρειας, του οποιου ουδεποτε αμφισβητηθηκε η ελληνικοτητα. Ο Τσακαλωφ ειναι γιος του Γιαννιωτη εμπορου Ιωαννη Τσακαλογλου, που μετοικησε στη Μοσχα για εμπορικους λογους και αλλαξε το ονομα του απο Τσακαλογλου στο «ρωσοπρεπες» Τσακαλωφ, κατα τη συνηθεια της εποχης.
14 Ο στοχος της Φιλικης δεν ειναι σαφης. Συμφωνα με την προκηρυξη της «η Εταιρεια συνισταται απο καθ’ αυτο Έλληνας φιλοπατριδας και ονομαζεται Εταιρεια των Φιλικων. Ο σκοπος των μελων αυτης ειναι η καλυτερευση του Έθνους και, αν ο Θεος το συγχωρεσει, η ελευθερια του» (απο κειμενο της Φιλικης στα κρατικα αρχεια της Ρουμανιας, που δημοσιευτηκε στα Ντοκουμεντα για την ιστορια της Ρουμανιας, τ. Δ΄ σσ. 32-39, βλ. Η Επανασταση του ’21. ΚΜΕ σ. 76). Η ελληνικη αποψη ειναι οτι μοναδικος «σκοπος της Φιλικης ηταν η απελευθερωση της πατριδας και περα απο αυτο δεν υπαρχουν μαρτυριες οτι αποφασιστηκε οτιδηποτε αλλο, π.χ. ποιο θα ηταν το καθεστως της ανεξαρτητης Ελλαδας βασιλεια η αβασιλευτη δημοκρατια» (Ι.Ε.Ε., τ. ΙΑ΄, σ. 425).
15 Νεοτερες ερευνες πιστοποιουν τη σχεση του πατριαρχη Γρηγοριου Ε΄ με τους Φιλικους, Θ. Ζωρα, Ο απαγχονισμος του πατριαρχη Γρηγοριου του Ε΄ εις εκθεσιν του Ολλανδου επιτετραμμενου Κωνσταντινουπολεως, Παρνασσος ΙΒ (1976), 127-138. Αντιθετα ο τσαρος, που αρχικα αγνοει την υπαρξη της Εταιρειας, θα αντιταχθει στα σχεδια του Υψηλαντη και των Φιλικων, οπως μαρτυρει ο Καποδιστριας, απαντωντας σε επιστολη Έλληνα της Οδησσου, Βλ. Μεντελσον-Μπαρτολδυ, σ. 52.
Διαφήμιση
xaftas.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου