Τροπολογία υποχρεώνει 700.000 αγρότες να επιστρέψουν τις παράνομες επιδοτήσεις «Χατζηγάκη» Ως εκπρόθεσμη κατατέθηκε τροπολογία στο νομοσχέδιο για τις βοσκίμες γαίες που ρυθμίζει διατάξεις για τις παράνομες επιδοτήσεις «Χατζηγάκη» που έλαβαν οι αγρότες το 2008 και το 2009 από τον ΕΛΓΑ. Οι νέες ρυθμίσεις προβλέπουν την παρακράτηση των νέων επιδοτήσεων για τις παράνομες επιδοτήσεις που έχουν εισπράξει το 2008 - 2009 με «εντολή» του τότε Πρωθυπουργού κ. Κ. Καραμανλή. Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από προκαταρκτική έρευνα που πραγματοποίησε για όλες τις αντισταθμιστικές εισφορές που κατέβαλε ο ΕΛΓΑ στους αγρότες τα έτη 2008 και 2009. Με απόφαση, της η Επιτροπή έκρινε ότι για το 2009 το ποσόν ενισχύσεων των 387.404.547 ευρώ και για το 2008 το ποσόν ενισχύσεων των 37.320.395,97 ευρώ αποτελούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις, ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά. Με την ίδια απόφαση η Επιτροπή έταξε προθεσμία 4 μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης για την λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την έντοκη ανάκτηση από τους παραγωγούς των σχετικών χρηματικών ποσών. Η απόφαση της Επιτροπής επικυρώθηκε με την απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 16ης Ιουλίου 2014 επί προσφυγής της Ελληνικής Δημοκρατίας στην υπόθεση Τ-52/2012. Αίτηση αναστολής εκτέλεσης της απόφασης, ενόψει της αναίρεσης που ασκήθηκε ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Ελληνική Δημοκρατία κατά της απόφασης του ΓΔΕΕ απερρίφθη με τη διάταξη του Αντιπροέδρου του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 3ης Δεκεμβρίου 2014 στην υπόθεση C-431/14 Ρ R. Η ανάκτηση των ποσών που κρίθηκαν ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις με την ανωτέρω απόφαση της Επιτροπής αφορά περίπου 725.000 δικαιούχους αυτών, φυσικά πρόσωπα. Έχει γίνει, δε, δεκτό, και από τον Πρόεδρο του Γενικού Δικαστηρίου (Διάταξή του της 20.09.2012 στην ίδια υπόθεση) ότι η διαδικασία ανακτήσεως συνεπάγεται τεράστιο διοικητικό κόστος, ειδικώς όσον αφορά τα μικρότερα ανακτητέα ποσά από μεγάλο αριθμό υπόχρεων. Εξάλλου, τόσο η ίδια η Επιτροπή, όσο και το Γενικό Δικαστήριο, έχουν δεχθεί ότι από το συνολικό ποσό των ενισχύσεων που κρίθηκαν ως παράνομες μπορεί να εξαιρεθεί η ανάκτηση των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας. Επίσης η Επιτροπή έχει κάνει δεκτή την εξαίρεση από την ανάκτηση των ποσών που χορηγήθηκαν σε ήδη αποβιώσαντες. Είναι επομένως απαραίτητη η εισαγωγή ειδικής ρύθμισης προκειμένου να καθορισθούν οι λεπτομέρειες της διαδικασίας εκτέλεσης της εν λόγω απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θα πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική. Ειδικότερα, είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η αρμόδια υπηρεσία για την κίνηση της συγκεκριμένης διαδικασίας ανάκτησης και να δοθούν οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για τον καθορισμό των εξαιρούμενων από την ανάκτηση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας και των λοιπών σχετικών ρυθμίσεων που συμφωνούνται με την Επιτροπή στα πλαίσια των αρχών της καλής συνεργασίας, καθώς και για τον καθορισμό ευέλικτης διαδικασίας που θα διασφαλίσει την άμεση είσπραξη των ανακτητέων ποσών, χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση του διοικητικού και ιδίως του φορολογικού μηχανισμού. Στο πλαίσιο αυτό εισάγεται η παρούσα ρύθμιση που προβλέπει, ειδικώς για την εκτέλεση της εν λόγω απόφασης της Επιτροπής, η οποία αφορά σε τεράστιο αριθμό φυσικών προσώπων που κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τους έχουν λάβει ενισχύσεις που δεν υπερβαίνουν τα 100 ευρώ, για την ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων. 1. Ειδικότερα στην πρώτη παράγραφο, εδ. πρώτο της προτεινόμενης ρύθμισης καθορίζεται η Υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που είναι αρμόδια για τις σχετικές διαδικασίες ανάκτησης. Στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 ορίζεται η δυνατότητα χρήσης του ποσού που ορίζεται στον Κανονισμό (EE) 1408/2013 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την χρήση "de minimis" που για την χώρα μας έχει ορισθεί στο ποσό 109.260.000 € για τριετή περίοδο αναφοράς. Με την χρήση του "de minimis" επιδιώκεται η απομείωση του ποσού των ανακτήσεων κατά το επιτρεπόμενο ποσό των 109.260.000 €. 2. Στη δεύτερη παράγραφο της προτεινόμενης ρύθμισης εξουσιοδοτούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να ρυθμίσουν με κοινή απόφασή τους κάθε λεπτομέρεια σχετική με την εν λόγω ανάκτηση. Στο πλαίσιο αυτό ορίζεται η δυνατότητα του Δημοσίου να διενεργεί όλες τις σχετικές με την ανάκτηση πράξεις (Προσκλήσεις, κοινοποιήσεις κλπ.) με τρόπο ηλεκτρονικό κατ' αναλογία των διατάξεων του άρθρου 5 του ν.4174/2013 (ΦΕΚ. Α' 170) δεδομένου ότι ο μεγάλος αριθμός των υπόχρεων προς ανάκτηση (άνω των 700.000 αγροτών) θα επιφέρει υπέρμετρες δαπάνες για το Δημόσιο (για επιδόσεις, κοινοποιήσεις κλπ.) Στη δεύτερη παράγραφο ορίζεται η ανάκτηση με υποχρεωτικό τρόπο μέσω του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Με βάση το σύστημα αυτό μέσω του οποίου οι Αγρότες λαμβάνουν τις κοινοτικές ενισχύσεις (Βασική Ενίσχυση, Συνδεδεμένες ενισχύσεις, κλπ) θα διενεργείται μετά την καταβολή στο ακέραιο της σχετικής ενίσχυσης στον δικαιούχο η παρακράτηση μέρους του οφειλόμενου ποσού μέσω του Τραπεζικού Ιδρύματος που έχει συμβληθεί με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Με την ανωτέρω διαδικασία η οποία θα εξειδικευθεί με την κοινή Υπουργική Απόφαση θα καθορίζονται, ο αριθμός των ετήσιων δόσεων που θα υποχρεούται να αποπληρώνει ο υπόχρεος προς ανάκτηση οι οποίες θα καθοριστούν με βάση το οφειλόμενο ποσό.
πηγη:.dikaiologitika.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου