Αναζήτηση

Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015

Το facebook σε ξέρει "τρομακτικά" καλά



Ακόμη καλύτερα από ότι η οικογένεια σου και οι φίλοι σου. Όσα περισσότερα like κάνεις τόσο καλύτερα καταλαβαίνει τα συναισθήματα σου. Τι έδειξε έρευνα
Στον καιρό της απόλυτης διαφάνειας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, που οι φίλοι (καμιά φορά και οι εχθροί) γνωρίζουν από πρώτο χέρι, πως αισθάνθηκες, τι έφαγες, με ποιον τσακώθηκες ή είσαι σε σχέση, το να σχηματίσει κανείς μια γενική εικόνα ενός ανθρώπου από το ψηφιακό του αποτύπωμα, δείχνει εύκολη υπόθεση. Αυτό βεβαία αφορά όλους όσοι έχουν πρόσβαση στον λογαριασμό μας και διαβάζουν όλα τα post. Υπάρχει όμως και κάτι πέραν αυτού. Η αντανάκλαση της συνολικής μας προσωπικότητας, οι προτιμήσεις μας, οι νευρώσεις, οι φόβοι και οι γενικές αντιδράσεις μας. Μπορούν όλα αυτά να φανούν μέσα από το Facebook;


Οι ειδικοί απέδειξαν με μια πρόσφατη μελέτη ότι αν κάποιος συγκεντρώσει όλα τα likes που κάναμε σε σελίδες, τότε έχουν ενα πληρέστατο ψυχογράφημα που μαρτυρά όλες τις εκφάνσεις του χαρακτήρας μας και τις βασικές του πτυχές. Μια έρευνα που εκπονήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και το Πανεπιστήμιο Στάνφορντ των ΗΠΑ και δημοσιευτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences, απέδειξε ότι το Facebook μας «ξέρει» καλύτερα από τους φίλους και την ίδια μας την οικογένεια. Η υπόθεση εργασίας ήταν απλή: Χρησιμοποιώντας όλα τα ηλεκτρονικά δεδομένα με βάση την έκφραση της αρεσκείας μας για διάφορα πράγματα, κατάφεραν να προσχεδιάσουν μοτίβα συμπεριφοράς. Δηλαδή μπόρεσαν να προβλέψουν πως θα φερθούμε έναντι ορισμένων προκλήσεων, που φανερώνουν το πόσο ανοιχτοί, ενσυνείδητοι, εξωστρεφείς, ευχάριστοι ή νευρωτικοί είμαστε.

Με αυτό στο μυαλό, οι επιστήμονες έφτιαξαν ένα «εργαλείο», ένα πρόγραμμα στον υπολογιστή που συγκέντρωσε 86.220 Facebook Likes από λογαριασμούς ανθρώπων, οι οποίοι έδωσαν την συγκατάθεσή τους να συμμετάσχουν στην έρευνα. Και ύστερα οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα ειδικό ερωτηματολόγιο με 100 ερωτήσεις μέσα από το application My personality. Τα αποτελέσματα, ήταν εντυπωσιακά. Οι ερευνητές βρήκαν ότι ορισμένα likes έχουν σχέση με ορισμένα χαρακτηριστικά. Π.χ. όταν κάποιος δηλώνει ότι του αρέσει μια σελίδα στην Wikipedia σημαίνει ότι μπορεί να είναι εσωστρεφής και ντροπαλός. Αν δηλώσει ότι του αρέσουν ο διαλογισμός και ο Ντέϊβιντ Μπάουϊ, υποδηλώνει ότι είναι πιο ανοιχτός στις τάσεις και τα καλλιτεχνικά ρεύματα. Αυτοί που «ψηφίζουν» R & B είναι συνεργάσιμοι. Αυτοί που απάντησαν σε ερωτηματολόγια μέσα από το app My personality, πέρασαν επίσης από το κόσκινο συγγενών και φίλων, οι οποίοι κατέθεσαν και τις δικές τους απόψεις, μέσα από άλλες δέκα ερωτήσεις. Κοντολογίς οι μελετητές είχαν στην διάθεσή τους, διαφορετικές πηγές για ένα πιο συνδυαστικό αποτέλεσμα. Και όχι μόνο αυτό, οι τελευταίοι έλαβαν υπόψιν τους και προηγούμενες έρευνες για το κατά πόσον οι οικείοι μας μπορούν να περιγράψουν τον χαρακτήρα μας.




Τι βγήκε από όλα αυτά; Οτι το Facebook τελικά έχει καλύτερη γνώση από τους ανθρώπους, όταν ερχόταν η τελική σούμα της προσωπικότητας. «Ξαφνιαστήκαμε και εμείς οι ερευνητές όταν διαπιστώσαμε ότι μας νικά ο υπολογιστής σε μια αρετή που θεωρείται πρωταρχικά ανθρώπινη». Το μηχάνημα όχι μόνο μας νίκησε αλλά η επικράτησή του ήταν συντριπτική. Χρειαζόταν να συγκεντρώσει 10 likes για να πέσει μέσα στον χαρακτήρα κάποιου, σε σχέση με την περιγραφή που έδωσε ένας συνάδελφος του ατόμου αυτού. Εβδομήντα likes για να κάνει μια καλύτερη ανάλυση σε σχέση με κάποιον φίλο του ατόμου και με 150 έβαζε κάτω ακόμα και τους γονείς ή τους στενούς συγγενείς. Οι πιο δύσκολοι αντίπαλοι (του υπολογιστή) ήταν οι σύζυγοι και οι σύντροφοι, που φαίνεται να γνωρίζουν εις βάθος τον άνθρωπό τους. Πάντως το συμπέρασμα ήταν ότι όσο κάποιος τροφοδοτούσε με likes το πρόγραμμα τόσο πιο ακριβές ήταν το ψυχολογικό προφίλ που έδινε.

Το πιο βασικό ερώτημα είναι πως το πρόγραμμα μπορεί να ξεπερνά τους ανθρώπους σε αυτού του είδους τις ψυχολογικές εκτιμήσεις. Η απάντηση είναι μάλλον απλή. Το μοντέλο της έρευνας ήταν φτιαγμένο κατά τέτοιον τρόπο ώστε να μπορεί να αναλύει όλα τα δεδομένα μαζί, με ταχύτητα και επάρκεια που δεν έχει το ανθρώπινο μυαλό. Επίσης, διαθέτει πιο δυνατή μνήμη και πιο ανεπηρέαστη από εμπαθείς κρίσεις. Ετσι δεν παρασύρεται από δικές του «συναισθηματικές» εξαρτήσεις. Αν λ.χ. βγήκατε με έναν φίλο σας και περάσατε καλά πριν από λίγο καιρό, μπορεί να τον χαρακτηρίσετε εξωστρεφή μόνο και μόνο επειδή διασκεδάσατε και εσείς.

Τα συμπεράσματα του προγράμματος πρέπει να μας βάλουν σε σκέψη για το μέλλον. Οχι μόνο αφορούν τον τρόπο που μπορεί να γίνεται η διαφήμιση σε διαδικτυακό επίπεδο ή να βρίσκουν οι εταιρείες τον πλέον κατάλληλο εργαζόμενο για μια θέση εργασίας. Άλλωστε αυτό συμβαίνει και τώρα αν και τα «εργαλεία» που χρησιμοποιούν δεν είναι τόσο τελειοποιημένα ώστε να μπορούν να κάνουν τόσο ολοκληρωμένα προφίλ. Φαίνεται όμως ότι ο παράγοντας που ονομάζεται συναίσθημα, κάτι δηλαδή που χαρακτηρίζει την ανθρώπινη φύση, σε λίγο δεν θα είναι το αποκλειστικό μας δικαίωμα. Στο μέλλον, η τεχνολογία θα προχωρήσει και θα φτιάχνει ακόμα πιο έξυπνες συσκευές που θα έχουν και ένα είδος συναισθηματικής νοημοσύνης. Μέχρι τότε πάντως, οι ερευνητές λένε ότι καλό θα ήταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να μας δίνουν περισσότερες δυνατότητες να μην «βγαίνουν» όλα στην φόρα και μπορεί να τα επεξεργαστεί ο καθένας για να αποκτήσει μια γνώση σχεδόν παντοδύναμη. Οπότε να θυμόσαστε ότι με κάθε like, αποκαλύπτεστε...

ΠΗΓΗ: http://news247.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου